lørdag 17. august 2013

Hvordan kan jeg bli en bedre skiløper?


Da er triathlon karieren lagt på hylla for en stund, nå skal jeg begynne å gjøre det jeg kan og liker best. Jeg startet å gå turrenn for 6 år siden etter noen år med pause. Det startet som for alle andre, ha det gøy. holde seg i form og prøve å slå tiden fra året før.

Det har blitt litt mer seriøst enn det, jeg klarer ikke å senke ambisjonene for å bare ha det gøy lengere. Jeg vil presterer!! Jeg må gå mange år tilbake siden jeg vant noe, men en 9 plass i Norseman føles nesten som en første plass. Tror faktisk jeg får mer oppmerksomhet for den plasseringen enn en som får samme plassering i OL...

Koselig med fanklubb, takk Heidi og Anne :)

Målet er satt, men hvordan kan jeg bli en bedre skiløper? Jeg må legge en plan på hva jeg må bli bedre på. Når kroppen og hode fungerer igjen kommer jeg til å jobbe meg opp i 10-15 timer trening i uken. 

Steg 1: STYRKE! 
Etter 5 uker med fri fra styrketrening var det en ganske svak instuktør som var tilbake på jobb denne uken. (STØL!!) Jeg jobber som intruktør så får kjørt utholdenestyrke torsdager på jobb. Det som jeg burde starta med for lenge siden er maksimal styrke. Her er styrkeprogrammet jeg skal kjøre 5X5reps for å få litt trøkk i stakemusklene. Målet er å få gjennomført 2 økter med dette programmet per uke. 



Steg 2: SPENST OG HURTIGHET
Dette har vært helt fraværende i sommer, nå er jeg seig og treig etter mange timer på sykkel. Dette må seriøst bli bedre hvis det skal gå litt fortere i sporet. Har fått beskjed fra fatttern at jeg har en veldig gammeldags stakestil, mye kraft og drar på hver stavtak. Her må tempoet opp!!
Her kan jeg variere mellom flere ulike økter.

1. Trappeløping: (Stor innsats, 20-50 trinn, lang pause og mange ganger)
2. Stigningsløp: f.eks 60 m x5, kan legges inn på løpetur.
3. Sprettende skigang: 10-15 ganger maks innstas.
4. Bungee: Utrolig kul økt med mye spenst hopp.

Steg 3: UTHOLDENHET
Fikk bekreftet under Norseman at denne er rimelig bra. Sykkel blir byttet ut med rulleski og elghufs. I tilegg blir det mye løping når kroppen er klar for det.

1. Rulleski: Her kommer jeg til å fokusere mye på staking i Maridalen og prøve noen harde drag oppover hat/elsk Gressbanen til Tryvann.
2. Stiløping: Rolig langturer i skogen i deilig høstvær.
3. Elghufs: 6 minuttersdrag i motbakke med staver, skikkelig 02 økt. Håper å bli bedre i motbakker, det var krise i vinter..
4.Svømming: Kommer ikke til å gi helt slipp på svømming, har holdt vedlike armstyrke og supert for restitusjon.


Jeg trener etter lyst prinsippe hele tiden og liker ikke å følge en fast plan. Er jeg sliten hviler jeg og hvis jeg er i form tar jeg en ekstra økt. Da er spørmålet hvordan jeg skal få tid til alle disse morsomme øktene. Fra september skal jeg redusere stillingen min for å trene og hvile mer. Jeg har mulighet og lyst til å gjøre dette så da er det bare å forsette å følge drømmene :)

Følger du drømmen din?







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar