fredag 1. august 2014

Rondaslotttet og Vinjeronden!


Etter noen solrike dager på hytta i Son kom selvfølgelig spørsmålet om vi skulle finne en topp å klatre opp. Jeg har aldri gått topptur i Rondane så vi bestemte oss for å ta turen oppover til Gudbrandsdalen. 


Dagen startet med strålende sol og 10 grader ved Spranget. Vi gikk de første 6 km bort til Rondvassbu før vi startet klatringen opp mot Vinjeronden 2044 moh og Rondaslottet 2178 moh. Jeg fikk lov til å briljere med mine lange bein på slettene, men de små snuppene løp fra meg i oppoverbakkene. Det ble mye kaldere oppover mot toppen, men mamma hadde heldigvis sagt at vi skulle ha respekt for været i fjellet... 


Første topp vi kom til var Vinjeronden- Etter det måtte vi ned noen høydemeter før vi kom helt opp på Rondaslottet. Der skinte solen og vi fikk selvfølgelig tatt #vikompåtoppen bilde :)


Vi brukte ca 2 timer og 20 min til toppen, helt fantastisk utsikt. Herlige jenter å ha med på tur :) Det var ganske kaldt på toppen så vi gikk et stykke ned før vi kunne sitte å nyte en velfortjent matpakke. 


Tøffe Anette valgte å stå litt på hendene ute på denne lille steinen :)

Vi valgte å låne sykler de siste 6 km fra Rondvassbu til bilen ved Spranget. Totalt ble turen 5 timer og  30 min. Total stigning på hele turen er 1500 høydemeter. 


Rondane har mange fantastiske turer, 
TEAM Høydemeter kommer tilbake for å teste flere turer :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar