søndag 21. april 2013

Syklist?


Da er endelig sykkelsesongen i gang for min del også, hadde første tur på lørdag. Helt strålende vær og jeg fikk en god følelse! Føler meg ikke like kul og sprek som alle syklistene opp til Tryvann, men det kommer vel..
Har syklet ett sykkelritt før i 2008, da ble det selvfølgelig Trondheim-Oslo. Da syklet jeg sammen med denne gjengen Team Kvakt tullåt, det var en vondt opplevelse siden jeg nesten ikke hadde syklet før. Lengste turen min før Trondheim-Oslo var 9 mil og vi hadde ikke syklet sammen. Fikk ialefall bekreftet at jeg kan holde på i nesten 24 timer, det lover bra før Norseman... :)
Har kanskje syklet 10 turer ute siden den gang, så dette blir første skikkelig sesongen med sykkel. Blir spennende å se hva jeg kan få til med litt seriøs sykkeltrening.


Har brukt de siste ukene på å tømme lommeboka på sykkel stæsj.. Ny sykkel, sko, klær og alt det andre som proffene trenger for å sykle fortere. Det hjelper, ikke sant? Har fortsatt såpass at looken har mye å si på sykkel ;)

Har vært litt overivrig med løpingen de siste to ukene, har fått litt vondt i kneet. Derfor måtte jeg roe litt ned på løpingen i helgen. Har vært en bra treningsuke, nesten 16 timer. Pulssonene stemmer ikke helt på sykkel, ligger ca 8 slag lavere enn det gjør på løp. Derfor blir ikke sonene helt riktig, denne uken har  alle intervalllene vært på sykkel. Får ikke polar klokken til å funke på svømmingen.


Mandag:
Startet dagen med en frisk svømmeøkt kl 07, på ettermiddagen ble det intervaller på spinntimen til Jørn og avsluttet med en løpetur opp til Østensjøvannet.

Tirsdag:
Ble ingen hviledag sist uke, derfor var det deilig å bare slappe av etter jobb. Den var ny?

Onsdag:
Sånn feiret jeg bursdagen min :) Svømming kl 07, kjørte litt 100m og 50 m drag. På ettermiddagen ble det intervaller på rulla i stua, 8 min x4, avsluttet med en times løpetur i Frognerparken.

Torsdag:
Hurra for at jeg er morgenfugl,  løpetur ned til jobb kl 6. Styrketime på KLP kl 07, noen timer massasje og ny styrketime kl 11:30. Vi snakker melkesyre!!! Løp rolig hjem etter jobb.

Fredag:
Ettermiddagsøkt på rulla i stua og en liten løpetur for å løse ut i beina etterpå. Trengte en restitusjonsøkt!

Lørdag:
Løp til Tøyenbadet kl 9, svømte i 45 min og løp tilbake. Digger å svømme på morgenen!! Noen sosiale timer før jeg satte meg på sykkelen i strålende sol opp til Tryvann, motbakketrening..

Søndag:
Travel dag så måtte starte tidlig, satte meg på sykkelen kl 8. Sjekka værmeldingen og det skulle bli sol. (litt senere på dagen) Trodde jeg hadde på meg nok klær, men holdt på å fryse ihjel så måtte snu etter å ha sykla en time mot Nittedal.

Prøver å trene lttt på hangups igjen..(kjerringgrep)

Veldig lite styrketrening på planen, men jeg sniker inn litt styrketrening mellom alt annet. Litt mage/rygg og armstyrke. Selv om jeg ser at de sykkelgutta ikke har så veldig store armer...

digg mageøvelse på ball med 10 kg vekt

magetrening i redcord..puh!


Swim like your gonna drown, Ride like you stole it and Run like they are chasing you!!


2 kommentarer:

  1. Tipper at du ligger lavere i puls på sykkel vs løping fordi du ikke trener like mye på sykkel ifht annen trening - dette er også ganske vanlig for en del syklister ved starten av sykkelsesongen. Du burde sannsynligvis legge inn flere volumøkter på sykkel - typisk 3t+ halvharde langturer. Og siden du skal sykle med tempobøyle så er det ekstremt viktig å sitte i tempmostilling så mye du orker på slike turer. Etter noen volumuker så begynne å kombinere med noen bakkedrag (f.eks. pyramideintervaller 1m/2m/etc i et bratt bakke hvor du bare ruller ned til start igjen . Olaf Bulls vei er en favoritt her!). Da kommer du garantert ikke å ha noe problem med å komme opp i puls!

    Stå på videre og lykke til med treningen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bra tips :) Da skal jeg teste ut den bakken en dag! Litt lettere å ha lengere turer når jeg kan sykle ute, ikke super fan av å sitte på rulla.

      Kanskje vi sees i bakken din en dag, lykke til med treningen din også :)

      Slett